Terug in shape na je bevalling


Je wilt natuurlijk niets liever: terug naar je oude lichaam na je zwangerschap. Helaas is dit een typisch geval van makkelijker gezegd dan gedaan. Terug in shape komen na je bevalling hangt af van meerdere factoren. Deze factoren heb je dan ook niet altijd zelf helemaal in de hand. In dit blog gaan we dieper in op deze factoren en geven we je tips om zo spoedig mogelijk na je bevalling weer in shape te komen. Zeg maar dag tegen die babybuik en hallo tegen je oude, vertrouwde lichaam!

Een goed begin is het halve werk

Met het begin bedoelen we dat je de juiste voorbereidingen treft voordat je zwanger raakt. Het klinkt natuurlijk een beetje gek want niemand denkt aan het terug in shape komen na de bevalling, vóórdat je überhaupt zwanger raakt. Toch is het zo’n factor die meespeelt. Hoe fitter je voor de zwanger bent, hoe sneller je lichaam terugkeert naar zijn oude staat na de bevalling. Overigens is het wel de bedoeling dat je de fitheid van voor de zwangerschap, doorzet tijdens de zwangerschap. Goed in beweging blijven dus en gezond blijven eten, zowel voor de zwangerschap, tijdens de zwangerschap en na de bevalling.   

De bevalling speelt een grote rol

Ook de bevalling zelf heeft invloed op het terugkeren naar je oude lichaam. Bij een bevalling middels keizersnede moet het terug in shape komen iets langer op zich wachten dan een bevalling op de natuurlijke manier. Het is namelijk zo dat je bij een keizersnede eerst goed moet herstellen voordat je mag bewegen. Dit duurt minimaal 6 weken. Terwijl je bij een natuurlijke bevalling vaak met 3 weken al weer mag beginnen met bewegen. Het verschilt overigens ook per persoon maar dit zijn wel rustweken die je je lichaam moet gunnen. Daarnaast geeft dit je ook tijd om lekker te genieten van je pasgeboren baby!

Geef je lichaam de tijd

Zoals hierboven beschreven is het belangrijk om je lichaam ook rust te geven. Te snel na de bevalling in shape willen komen is niet zonder risico’s. Zo is het mogelijk dat je gezondheidsproblemen als urineverlies, rugklachten en knieklachten ontwikkeld als je je lichaam te snel in beweging brengt. Luister goed naar je lichaam en houd volledige rust tot minimaal 3 à 6 weken na de bevalling. Bouw dan ook je workout rustig op zodat je lichaam kan aansterken en wennen aan zijn nieuwe vorm.